Rychnovská 350
199 00 Praha 18 – Letňany
Žáci 8. a 9. ročníku se každé úterý od 7:00 pilně soustředí a dobrovolně dochází na chemický seminář, kde se věnují nadstavbovým poznatkům a rozšiřují své badatelské působení nad rámec výuky.
Díky naší škole, která zakoupila sofistikované sady sensorů (Obr. 1) firmy Pasco, mohl každý žák provést měření pH pomocí skleněné elektrody (Obr. 2), která je právě součástí těchto nových sad. Každý sensor lze pak propojit s iPady, které mají žáci rovněž k dispozici a ihned vidí díky bezdrátovému propojení nejen měřené hodnoty, ale zároveň i grafické znázornění sledovaného průběhu měřených veličin.
V prvním kroku má žák za úkol si stanovit svoji hypotézu na zadané téma, kterou si pak sám buď potvrdí popř. vyvrátí. Žáci se tak učí samostatnosti, sebekritickému hodnocení a především propojení teorie s praktickou situací v běžném životě.
Každý žák měl za úkol proměřit pH připravených vzorků (Obr. 3) komerčně dostupných potravin jako je Coca Cola, kyselina citrónová, jedlá soda a mnoho dalších.
Jednotlivý vzorek musí žák proměřit celkem 3x, aby si ověřili, zda jeho měření nebylo zatíženo chybou a dle jednoduchého statistického postupu pak vyhodnotí výslednou hodnotu pH příslušného vzorku. Žák si osvojí nejen pojmy kyselost, zásaditost, ale také především badatelský postup a zručnost.
V poslední řadě si žáci vyzkoušeli provést reakci neutralizace, kde měli za úkol pomocí teploměru sledovat průběhu reakce po smísení kyseliny citrónové s jedlé sody a zjistit tak, zda se jedná o reakci, při které teplo vzniká (exotermní), nebo zda je pro průběh reakce nutno teplo dodat (endotermní). Celý postup si pak žák zaznamenal chemickou rovnicí.
Den matek
Když máj vláhy nedá, červen se předá.
Tři ledoví byli svatí, ale často jsou nejvíc proklatí.